Solens effekt på huden

Etter den lange vinteren kan vi i Norden knapt vente med å nyte sollyset igjen. Sol og varme gjør oss lykkelige og vår bleke hud lengter etter farge og D-vitamin. Men alt ved solen er ikke bra. Overdreven soling kan føre til at huden eldes raskere, mister sin elastisitet og blir rynkete. I verste fall kan det føre til hudkreft.

Derfor trenger vi sol.

Når huden påvirkes av solens UVB-stråler omdannes kolestrol i huden til D-vitamin. D-vitaminet er viktig for regulering av kalsiumnivåene i blodet og gjør skjelettet sterkere. Forskning tyder til og med at D-vitamin styrker immunforsvaret og har en positiv påvirkning på humøret. Fra mars til oktober kan vi i Norden få den dosen av D-vitamin som kroppen trenger gjennom naturlig sollys. Ca femten minutter med hender og ansikt i solen om dagen er tilstrekkelig for å dekke dagsbehovet, derfor kreves det ingen langvarig soling. Resten av året trenger vi å få i oss nok D-vitamin gjennom kosthold eller kosttilskudd for å unngå mangelsykdommer.

Den brune solbeskyttelsen

I overhuden har vi celler som kalles melanocytter. Disse cellene blir aktivert av solen og produserer pigment som gir huden farge. Fargen beskytter oss mot solen og fungerer som kroppens egen solfaktor. Vi har alle ulike forutsetninger for å håndtere solens stråler avhengig av om kroppen vår skiller ut lys eller mørk melanin. Desto mørkere huden vår blir i solen, desto bedre beskytter melaninet cellene i huden fra å mutere. Mennesker med lys hud og rødt hår har derimot et lyst melanin med dårlig beskyttelse, dette gjør at de generelt har lettere for å bli røde og solbrent i solen.

Visste du?

Jo oftere huden blir solbrent desto større er risikoen for å utvikle hudkreft.

UV-indeks

Det finnes en metode for å måle hvor skadelig solens stråler er avhengig av årstid, tid på døgnet og hvor i verden du befinner deg. Dette kalles en UV-indeks og du finner det eksempelvis på værmeldingenes hjemmesider. Skalaen går fra 0 til 20 og vi har behov for å beskytte oss mot solen fra indeks 3 og oppover. I Norge ligger vi mellom 0-8 på skalaen (4-8 på sommeren) og om sommeren er solen sterkest midt på dagen.

Solbrenthet

Om huden har blitt brent av solen tar det vanligvis noen timer før det synes. Huden blir ofte rød og varm og etter noen dager kan huden begynne å flasse.

For å lege huden og redusere smerten kan det hjelpe å bruke en avkjølende krem, det går også bra å kjøle ned huden med en klut med lunket vann. Smør huden ofte med fuktighetskrem og ikke ligg i solen før huden har leget ordentlig. Har du en alvorlig forbrennelse er det alltid best å kontakte lege.

Tips!

Legg fuktighetskremen i kjøleskapet, da blir den god og kjølig i sommervarmen.

Solbeskyttelse

Om man smører seg med rett grad av solfaktor så kan man beskytte seg mot 90 % av strålene. Mange bruker for lav solfaktor, for lite krem eller smører seg for sjeldent. Faktor 15 holder ofte i Skandinavia, men reiser du til utlandet kan en høyere faktor være nødvendig. Husk å være nøye med påføringen. Regn med at du må smøre deg inn minst to ganger om dagen og oftere om du bader. Man pleier å si at man trenger omtrent en håndfull krem hver gang. Ingen solfaktor beskytter 100 % derfor bør du av og til beskytte deg med klær/hatt og ikke ligge i solen når den er på sitt høyeste.

Tips!

Uansett hvor mye solkrem du bruker er det ikke bra å ligge for lenge i solen. Det kan være lurt å dele solingen inn i 30-minutters omganger.

Sol og barn

Små barn under 1 år bør ikke utsettes for direkte sollys. Tenk på at barnets hud er veldig sensitiv og i mange tilfeller kan brannskader i ung alder senere lede til hudkreft.

  • La barnet være i skyggen mellom kl. 12-15 da solen er på det sterkeste.
  • Bruk solhatt for unngå å brenne den følsomme hodebunnen.
  • Bruk solkrem med minst SPF 30 og beskytt huden med klær.

Soleksem

Soleksem kan ligne på solbrenthet, men er egentlig en allergisk reaksjon mot solens stråler. Soleksem bryter vanligvis ut før huden har tilpasset seg solen ved begynnelsen av sommeren og forsvinner ofte etter noen dager. Til soleksemet forsvinner bør du dekke det til når du oppholder deg i solen. Den beste metoden for å unngå soleksem er å være forsiktig i solen i starten av sesongen og fremfor alt å unngå solen når den er på det sterkeste mellom kl. 12-15.

Sommerfine føtter

Om sommeren er det tid for åpne sko og å gå barbent i gresset.

Men føtter som har vært innestengt store deler av vinteren er ikke alltid klare. Mange ganger glemmer man å ta vare på føttene før våren kommer og da er det en risiko for at hard og sprukken hud allerede har oppstått. Om dette er tilfellet krever det litt mer innsats for å få dem myke og fine igjen:

  • Ta et fotbad med olje.
  • Fil forsiktig bort hard hud.
  • Smør føttene med en fet fuktighetskrem.
  • Gjenta fremgangsmåten ved behov.
  • Unngå hard hud ved å smøre inn føttene hver kveld.

Tips!

Smør inn tørre og flassende vinterben med kroppsolje for å få dem silkemyke før kjole- og shortssesongen.

 

Nylig viste produkter